mandag den 17. februar 2014

Foråret titter frem i biotopen....


Lige så stille, begynder naturen "at leve" igen.......


Da jeg for et par dage siden var ude i biotopen, kom jeg til at tænke over, hvor underligt jeg egentlig selv synes det, at vintergækker og krokuser så småt begynder at bringe farve i vinterens grå. Selvom det er helt normalt, at forårsblomsterne begynder at spire nu på dette tidspunkt af året, synes jeg det føles underligt, fordi vi mangler sådan set, at få en rigtig vinter. I forhold til de sidste 3 år har vi haft en forholdsvis mild vinter, vil jeg påstå. Vi har ikke fået de store mængder af sne og heller ikke de store frostgrader over flere uger.
Men jeg må sige, at jeg synes det giver en rigtig god følelse, at kigge ud i haven gennem vinduet og se blomster kigge frem, ligesom jeg synes at når man kommer ud af døren, der er mange fuglesange at høre :-)





Som man kan se, er der også buske der begynder at springe ud, hvor der er læ for vind, og sol hele dagen lang. Derimod synes der ikke at være rigtigt liv i de træer og buske, der er udsat for enten at få kun sol en lille del af dagen eller ikke får læ af andre træer/buske, så de er udsat for en del kulde gennem vinden.

De næste dage/uger vil jeg følge blomsternes spiren og hvilke træer eller buske der måske også begynder at vilde folde deres blade ud.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar