mandag den 17. februar 2014

Linoltryksarbejde

Så er man startet på arbejdsprocesen omkring Linoleumstryk hhv. højtryk. 


Som i har set i mit tidligere indlæg, er udgangspunkt for min billedfortælling, og dermed bl.a. også for linoleumstrykket, den evigglade filthare "Hoppel".
Til at starte med har jeg overvejet hvordan jeg vil overføre min legetøjsfigur til linoleumspladen.

  • Jeg har tænkt over, at printe selve billedet, som jeg ville bruge en del af, som motiv til linoleumstryk. Denne kopi kunne man så måske skære i med en cutterkniv, for at få en skabelon man bare kunne tegne op på linoleumspladen. Problemet ved denne fremgangsmåde, kom jeg så til at reflektere over, ville være at en skabelon af normalt kopipapir kunne blive for ustabil. En mulighed for at få stabilitet i skabelonen kunne være at lime den på noget pap.
  • Så har jeg overvejet at tegne frit på linoleumspladen med blyant. Her så jeg problemet dog i, at man ikke så godt kan rette (med viskeleder) på forkerte streger, hvis man tegner direkte på pladen.
  • Som sidste overvejelse kom jeg så frem til at tegne en blyantskitse på papier, som jeg har brugt til at lægge, vendt med siden ned ad, som der er tegnet på. så har jeg tegnet linjerne, som jeg kunne se gennem papiret, efter, sådan at der på den måde skete det, at blyantfarven blev trykt over på pladen. (Smart - brug af tryk til at fremstille et trykprodukt) :-) Med samme teknik har jeg også arbejdet, for at producere et skrifttegn, som jeg vil benytte mig af, til fremstilling af billedbogens forside. Her lå udfordringen i, at skulle tegne bogstaverne spejlvendt, for at selve trykket kommer til at vende den rigtige vej. Gennem den trykketeknik jeg har brugt for at overføre skitse til plade, blev bogstaverne automatisk spejlvendt, men for en udfordrings skyld har jeg også prøvet at tegne bogstaverne sådan at de vender forkert. Min oplevelse her, var at det ikke er alt for nem, at tegne bogstaver spejlvendt, det synes at være mere krævende for hjernen at tegne det man ser lige nedenunder, bare spejlvendt.





Ved at tegne konturerne efter på bagsiden af papiret, så blyantfarven bliver trykt over på linoleumspladen, får man kun svage linjer, men de er alligevel synlig nok, til at man kan tegne dem op med en blyant bagefter.



Efter at have tegnet skabelon op på linoleumspladen, skal jeg nu lige tænke over hvilke dele af linoleum der skal tages væk og hvilke der skal blive stående, for at få det ønskede trykmotiv :-)






 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar