torsdag den 20. februar 2014

Underligt fund i biotopens lille sø.....

I dag kiggede jeg så lige hurtigt forbi hos "min" lille sø...... Turen startede med at byde mig velkommen med denne grimme lugt af hankattes urin, til at markere deres revir, desværre er lugte ikke muligt at blogge ;-) Til søen grænser naboens bondegård, her er der et utal af katte, disse har lige netop her deres sted for at komme over til mine forældres gård, så duften har nok skullet give udtryk for andre hankatte, at " Hallo! Fra her af er alle de smukke katte damer mine !!!"


Men nu til mit fund jeg har undret mig over.....



Lige langs med vandkanten var der noget der i første øjeblik så ud som noget oliefilm på vandet (er lidt svært at se på billedet, desværre).
 MEN hvor skulle der komme olie fra her???
Jeg har så prøvet at stikke en finger ned i dette mærkelige. Dette resulterede i at det mærkelige lag ikke rigtig blev klistrende på min finger, men kun forsvandt af vandoverfladen, så jeg besluttede at det ikke var olie (eller også diesel, for det lugtede heller ikke)!
Så jeg stod lidt og kiggede mig omkring, kom til at reflektere, at det måske var noget der opstod pga. af de mange rådnende blade og grene, der ligger både langs med kanten og i vandet.... Ved rådneprocessen må der jo også produceres nogle stoffer, der måske får vandet til at se dårligt ud, ligesom noget der rådner jo også begynder at lugte ved kontakt med luft.



Her ser i hvor mange blade jeg for fat i ved bare at gå lidt under vandoverfladen og at der dannes noget brunt noget langs med vandkanten som ligner noget jeg ville synes hører hjemme i moser - den typisk lyse brune mudder.
Her er jeg spændt på, at se på hvordan rådneprocessen vil udvirke sig til sommer, hvor der er varme, der måske er med til at gøre processen hurtigere.

Endvidere har jeg opdaget, at der er små dyr, der bevæger sig rimeligt hurtigt i vandet, vil tro at det er noget amfibie agtigt. Har prøvet at fange de bitte små dyr i en video med mit kamera, men det kræver lidt koncentration, at få øje på disse små fiduser på filmen. Det er de små grålige prikker der bevæger sig. Jeg prøver nu bare at sætte videooptagelsen her, så må i lige se om i kan finde dyrene. Sideløbende kan man høre foråret på optagelsen, der er en del fugle, der synger :-)



Endvidere har jeg kunnet konstatere, at de første forårsblomster (vintergækken) allerede delvist er ved at være færdig med at blomstre hvor andre blomster nu først begynder at stikke deres hoveder op.



Ja, det var så det jeg så idag :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar