torsdag den 20. februar 2014

Linoleumspladen er nu klar til tryk og et nyt alternativ for zinkpladen er fundet.



Som overskriften allerede siger, har jeg været igang med at gøre min linoleumsplade klar til tryk. Mine reflektioner under arbejdsprocessen har været :

  • Arbejdet er temlig kraft opkrævende, så det er noget brugeren skal være stærk nok for, for at processen ikke skal vare alt for lang tid. Man kunne jo også arbejde ved kun at skære meget tynde lag efter hinanden af pladen, men tænker det vil kunne gå udover at opmærksomheden i nogle tilfælde ikke vil kunne holdes ved arbejdet til dets færdigstilling. Er selvfølgelig et aspekt, der relativerer sig, hvis man alligevel har afsat flere gange for at arbejde med materialet, så er måske endda hensigten, at det skal tage længere tid at blive færdig med produktionen.
  • Arbejdet kræver en del koncentration og et "feeling" for håndtering af materialet i forbindelse med skærekniven. Man skal lige finde ud af hvordan kniven skærer bedst i pladen.
  • Arbejdet skal blive tænkt igennem på forhånd, forstået på den måde, at man fx. skal være sig bevidst om, at skrift skal være spejlvendt og man skal lige være klar over hvilke dele af skitsen der skal blive stående, for at give det ønskede aftryk på papir efter trykket.







Nu er jeg spændt på at se om mit arbejde fremkalder det jeg har forestillet mig (om jeg har skåret dybt nok, har jeg skåret for meget væk, har jeg skåret for lidt væk.....)


I nogle dage gik jeg nu rundt og tænkte over, om jeg ikke havde et materiale liggende et eller andet sted derhjemme, som kunne bruges til at give et godt alternativ for zinkpladen, som jeg ikke kunne skaffe umiddelbart her i Tyskland. 
Mit mål i at finde et alternativ, var grundlæggende, at finde noget jeg allerede har derhjemme, for ikke at skulle investere penge i materialet og måske også for at komme med en ny idé :-)
Denne proces endte op med, at jeg gik på jagt efter svar på nettet - Og JA! jeg fandt et svar :-)
Godt nok på tysk, men alligevel vil jeg gerne giver jer mulighed for at besøge det sted på nettet som gav mig inspiration : http://cordulakerlikowski.wordpress.com Her finder i en blog hvor der skrives om forskelligt kunst og kurser for selve. Bla. har hun været igang med at afprøve forskellige trykteknikker, heriblandt også brug af koldnålen, som jo svarer til den teknik vi skal benytte os af.
Det forslag til alternative materialer til denne teknik, var simpelthen brug af undersiden af en CD. Hun beskrev dette valg, som noget svært og anstrengende at se for øjnene, men alligevel syntes jeg at hun havde gevet rigtig fine eksempler af hendes produktioner, så jeg besluttede mig for at bruge en CD som udgangspunkt for mit arbejde med koldnålen. Et første udkast (tegnet frit uden skabelon), bare for at afprøve hvordan det er at ridse ned i CD'en med koldnålen og for at se hvordan materialet forholder sig ser i på efterfølgende billeder :-)




Jeg har planlagt at lave en der er mere fin og nuanceret til vi skal på seminaret den 22. februar 2014 :)
Det har godt nok været mærkeligt at kigge på materialet, da den jo spejler helt vildt, men synes man vender sig til det, så i første omgang vil jeg sige, et godt alternativ til zinkpladen er fundet, nu må vi bare se hvordan det kommer til at forholde sig under selve trykningen :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar