fredag den 21. marts 2014

Farvelægning af materiale til billedfortælling.....

 Så har jeg leget lidt med forskellige farver i forbindelse med fotografier af min legetøjsfigur, som jeg har printet ud i sort/hvid.....

Faktisk var det for mig som en lille rejse tilbage til barndommen, hvor man har siddet og malet i malebøger :-) Jeg er dog kommet til at reflektere over hvad der egentlig er af fordele og ulemper ved de enkelte farver jeg har benyttet mig af.

Jeg har indtil videre farvet fotokopierne med olie pastel, pastel kridt og farve blyanter. Hvor jeg er kommet frem til at olie pastel og pastel kridt egner sig bedst til at blive blandet ved at tegne flere farver oven i hinanden og så blande dem ved at viske med fingrene hen over. Farve blyanter er derimod bedre egent til at male mere præcist og skarpere afgrænsninger end det er tilfældet for de tidligere nævnte farver.
Yderligere er der stor forskel i hvor godt farverne er dækkende (altså hvor meget man kan se igennem farven når der tegnes på kopierne) og hvor stor en flade der kan farves med bare en streg. Her er oliepastellen klart den farve, der er mest farveintensivt og får farvet største "areale" på én gang, hvor det med farve blyanten tager længere tid at farve større "arealer".


Her nogle smagsprøver af mine "værker" ;-)




Oliepastel



Pastelkridt



Pastelkridt


Forskellige farveblyanter


Nu skal der så leges med samling af billedfortællingen......

Ingen kommentarer:

Send en kommentar