lørdag den 1. marts 2014

Trykprodukter og reflektioner.....


Sidste uge til seminarindkald har jeg nu endelig kunnet prøve at trykke mine motiver fra trykpladerne over på papir.


Teknik for dybtryk afprøvet med linoleumspladen - Flot relief, som jeg synes




Resultat af tryk med Cd'erne, raderet med koldnålen.


Arbejdsproces for dybtryk med Cd'er:


  • Underviseren (Mette) orienterede os om, hvordan man skulle gøre for at nå frem til at godt trykresultat med denne teknik. Som allerførste skal papiret skæres/rives til den ønskede størrelse. Her synes jeg var særligt interessant, at Mette fortalte os om, at det kan have betydning for trykresultaterne, om man fx. river eller skærer papiret (revet giver et mere åbent udtryk), eller om og hvis hvor meget plads der skal blive stående rundt omkring trykket (for at skabe en form for paspartout-ramme).
  • Da vi arbejder med specielt papir (Bøttepapir) i denne teknik, skal papiret lægges i blød ca. 20-25 min. Gør man dette ikke vil zinkpladen (eller hvilket materiale man nu har valgt) skære papiret under trykningen i stykker, da der arbejdes med meget, meget højt tryk.
  • Alt efter hvilket materiale man har valgt at arbejde med, varmes farven eller materialet på en kogeplade, for at dappe farven (kobbertrykssværte på med en DAP (= læderknap). Sådan "mases" farven ned i fordybningerne. Den overskydende farve "tørres" af igen med noget madpapir indtil der kun er farve i fordybningerne. 
  • Bøttepapiret tages op og tørres i avispapir, indtil der ikke længere er et vandspejl at se. Nu er papir og skabelon klar til tryk.
  • Motivet overføres på papiret, ved at papiret lægges oven på pladen, hvorefter den køres igennem en valse, der er spændt rimeligt hårdt. Under og over det der skal trykkes lægges kopi- eller avispapir for at opfange vand, der kan blive trykt ud af bøttepapiret under valsningen. Mellem valsen og det der skal trykkes ligger der et tykt filttæppe, som man skal være opmærksom på, skal ligge helt jævnt hen over trykarbejdet (folder vil kunne ses efter valsningen)
  • For tryk med linoleumspladen fungerede processen lignende, bare at man ikke kom farve på pladen.
  • Konkluderende, må jeg sige, at det er en meget spændende arbejdsproces, som desværre ikke kan udføres på noget som helst tidpunkt i noget som helst rum, da man har behov for lidt specielt materiale og udstyr.

Arbejdsproces for højtryk med linoleumspladen:

  • Her skal der rulles sværte på pladen, så jævn som mulig, der behøves heller ikke at være særligt tyk lag af farve på pladen.
  • Så lægger man enten et stykke helt almindeligt papir eller, som vi har gjort på seminar indkaldet noget stoflignende papir (Japanpapir) over pladen. Over japanpapiret kommes der et rent stykke kopipapir, for at undgå at farven kommer på ens fingre og for at give et glat modstykke til pladen.
  • Afsluttende stryges med håndfladen eller lignende hen over kopipapiret for at farven fordeler sig jævnt på det valgte papir.
  • Jeg har desværre ikke nået at trykke med denne teknik på seminaret, men jeg ser frem til at nå det senest på næste indkald i april. Tænker dog, at jeg også vil prøve at finde en farve, der er brugbart for teknikken, for at gennemføre aktiviteten derhjemme. Jeg har prøvet højtryk tidligere i folkeskolen, og må sige at selve trykningen er rimeligt enkelt, her er det så, i modsætning til dybtryksteknikken, fremstilling af skabelon (her linoleumspladen) det punkt, der er mest tids- og kraftkrævende. Selve teknikken anser jeg, som en proces, der er nemmere at gennemskue end ved dybtrykket - Det er nemmere at følge med i hvordan farven kommer over på papiret.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar